ODPOČET PRÁCE POSLANCA

Som presvedčený, že každý by sa mal o svoje okolie zaujímať. V Spišskom Hrhove poslanci každoročne prerozdeľujú ca 1,4 milióna eur z čoho viac než 80 percent pochádza z príjmov obyvateľov obce. Článok o tom odkiaľ sa v obci "berú" peniaze sa dá prečítať po kliknutí TU. Verejná kontrolá je dôležitá. Niekedy stačí občas pozrieť na to čo robia volení zástupcovia. Na obci mi záleží a preto som sa rozhodol jej venovať časť svojho voľného času. Ubehlo takmer 20 mesiacov od kedy som získal dôveru občanov vo voľbách. Mojim zámerom bolo podieľať sa na aktivitách obce, ktorá bola považovaná za jednu z  najúspešnejších na Slovensku a v neposlednom rade priniesť iné "videnie". V čase pred voľbami, keď som sa rozhodoval či sa na to dať som ani len netušil aká situácia v obci vládne. Postupne som sa dozvedal ako veci fungujú a nemohol som zostať ticho. V bodoch prinášam odpočet svojej doterajšej práce. 

1. Na úvod krátka štatistika

  • Zúčastnil som sa všetkých obecných zastupiteľstiev (výnimku tvorilo jediné zvolané v dopoludňajších hodinách)
  • Ako jediný poslanec som sa zúčastnil všetkých zasadnutí komisií
  • Podal som najviac návrhov na uznesenia obecného zastupiteľstva zo všetkých poslancov
  • Podal som najviac návrhov na rokovanie komisií

2. Navrhoval som riešiť bezpečný prístup na autobusové zastávky pri hlavnej ceste č. 18

Prístup na autobusové zastávky je nebezpečný hlavne v zimnom období kedy sa skoro stmieva a krajnice sú plné snehu z odhŕňania. Pri frekventovanej ceste chýba chodník, cesta je nedostatočné osvetlená a osvetlenie chýba aj na prechodoch pre chodcov. Téma bezpečnosti má mať vysokú prioritu. Už aj menšie obce sa popasovali s bezpečnosťou pri frekventovaných cestách

3. Dal som návrh na dopracovanie projektovej dokumentácie chodníkov v obci

Veľká časť obce má spracované projektové dokumentácie na vybudovanie chodníkov. Potrebné je pokryť celú obec, aby ľudia mali informácie kde je plánovaná výstavba chodníka. Týmto si vedia upraviť vstupy na svoje pozemky keďže obec sa v tomto smere správa pasívne.

4. Neodsúhlasil som navýšenie platu starostu a zástupcu starostu

Spravidla po voľbách na prvom zasadnutí obecného zastupiteľstva poslanci schvaľujú plat starostu a plat zástupcu starostu. Zároveň schvaľujú navýšenie platu starostu a to maximálne o 70 %. V našom prípade na návrh poslankyne Z. Kučerovej poslanci schválili navýšenie platu starostu o 60 % (celkový plat s navýšením činil 3 600 eur) a to s argumentom "v obci sa robí". V ďalšom bode určil starosta za zástupkyňu starostu Z. Kučerovú a navrhol jej mesačný plat vo výške ca 500 eur (polovičný úväzok). Dovtedy bol plat zástupcu o takmer 60 % nižší. V obidvoch prípadoch chýbali relevantné argumenty, diskusia a dopad na rozpočet obce. To boli dôvody prečo som sa zdržal týchto hlasovaní. Neskôr mi bolo "vysvetlené", že som jediný opozičný poslanec, koho je to zastupiteľstvo a že nič nepresadím. Do zastupiteľstva som nešiel presadzovať svoje záujmy, ale záujmy občanov o čo by malo isť všetkým. Týmto som bol zaradený do opozície :)

5. Bol som proti radikálnemu zvyšovaniu poplatkov v materskej škole

Ako jediný poslanec som bol proti radikálnemu zvyšovaniu poplatkov v materskej škole. Pri rodine s jedným dieťaťom do 3 rokov a jedným dieťaťom nad 3 roky bol návrh na zvýšenie poplatku o 287 %. Argumentom bolo, že poplatok za škôlku v našej obci je najnižší v okolí. Je to síce pravda no zastávam názor, že ak má byť poplatok zvýšený tak postupne. Ohľad je treba brať na menej majetných obyvateľov. Navýšenie platu zástupcu a starostu stojí obec ca 20 tis. eur ročne preto mi neprišlo seriózne nenájsť v rozpočte obce ca 6 000 eur (toľko malo priniesť navýšenie v škôlke). Žiaľ s pochopením som sa nestretol. Šokovaný som bol z vystúpenia starostu. Celý zvukový záznam sa dá vypočuť po kliknutí na obrázok nižšie. K poplatkom od 39. minúty <klikni TU>. Keď som počul prirovnanie detí k sviniam mal som naozaj dosť (v 49:10 <klikni TU>). Takéto vystupovanie považujem za absolútne neprijateľné.

6. Navrhol som prepracovať stránku obce

Na stránke obce chýbali povinné informácie ako napríklad zámery predaja a nájmov, informácie o obecných firmách, kúpalisku, posilňovni, poslancoch a pod. Pamätáte sa?


Navrhol som, aby sa stránka upravila a doplnila. Mojou predstavou bolo, aby si každý obyvateľ vedel nájsť na stránke čo možno najviac informácií a to od formulárov žiadostí, dokumentov ako územný plán, cez postupy prideľovania bytov, informácií o kúpalisku a posilňovni až po informácie k verejným zdrojom. U vtedajšieho starostu som sa s pochopením nestretol. Oslovil som preto firmy a chcel som ponuky predložiť na zastupiteľstve poslancom. Nakoniec sa do toho pustila aj obec. Dnes už máme novú stránku. 


Dizajn pekný. Žiaľ čo sa informácií týka tie boli len málo rozšírené. Komunikácia pri tvorbe s poslancami a ani na komisiách neprebehla. Po spustení sme boli vyzvaní na zaslanie pripomienok, ktoré ani po roku neboli zapracované dajú pozrieť po kliknutí TU:


Ďalšie informácie poskytnuté neboli. 

7. Vytvoril som obecný blog

Aj tento článok čítate na obecnom blogu. Obecný blog je priestor na články a zaujímavosti z obce. Do blogu vo forme článkov v prípade záujmu môže prispievať ktorýkoľvek obyvateľ viac informácií v úvodnom článku <klikni TU>

8. V spolupráci s pracovníčkou obecného úradu som vytvoril informačné stránky k obecnej posilňovni a pálenici

Obecná posilňovňa <klikni TU> a <klikni TU>, pálenica <klikni TU> a <klikni TU>

9. Začal som vyhotovovať video záznamy z obecných zastupiteľstiev a navrhol som zverejňovanie na obecnej stránke

Napriek tomu, že poslanci boli proti video záznamy zo zasadnutí obecných zastupiteľstiev považujem za jednu z najlepších foriem ako informovať verejnosť o práci starostu a poslancov. Prispieva to k transparentnosti nehovoriac o tom, že každý má možnosť si pozrieť to čo ho zaujíma v pohodlí domova. Po zisteniach považujem záznam za nevyhnutnosť a podľa môjho názoru by mal byť POVINNÝ v každej samospráve. To sú dôvody prečo záznamy vyhotovujem bezodplatne napriek tomu, že mestá a obce si za takúto službu štandardne platia. Verejná anketa iba potvrdila požiadavku na natáčanie zastupiteľstiev. 

Navrhol som zverejňovať záznamy na obecnej stránke. Poslanci nesúhlasili. Nesúhlasili ani s natáčaním. Nechýbali vyhrážky. Jedným z argumentov bolo, že nie sú herci. Všetky záznamy som preto začal zverejňovať na obecnom blogu <klikni TU>

10. Upozornil som na prenájom pozemku za 44 eur ročne a zároveň na vydanie súhlasu na výstavbu pre brata zástupkyne starostu Z. Kučerovej 

V tejto veci prokurátor potvrdil porušenie zákona pri vydávaní stavebného povolenia. Zároveň vyšetrovateľ začal trestné stíhanie vo veci zneužívania právomoci verejného činiteľa. Informácie v článku <klikni TU>

11. Upozornil som na prácu hlavného kontrolóra

Hlavný kontrolór je jednou z najdôležitejších osôb v obci. Má KONTROLOVAŤ. Žiaľ zistenia boli fatálne  pre článok <klikni TU>. Ako jediný poslanec som nepodporil doterajšieho kontrolóra pri voľbe začiatkom roka 2020 a poukázal som na zistenia. Viac tomto článku <klikni TU>

12. Poukázal som na spôsob predaja stavebného pozemku za 1 eur bez súťaže

Obec v žiadnom prípade nesmie darovať svoj majetok. Predaj za jedno euro je len iným pomenovaním daru. Nehospodárne a netransparentné nakladanie s majetkom zneužívaním osobitného zreteľa je neprípustné. Celý článok s podrobnosťami <klikni TU>

13. Zabránil som účtovaniu nezákonného stočného

Na januárovom zasadnutí zastupiteľstva v roku 2019 dal starosta návrh na účtovanie stočného vo výške 0,7516 eur / m2 so spätnou platnosťou od 1. 1. 2019. V tomto prípade som sa ako jediný poslanec zdržal. Ostatní poslanci boli ZA. Znamenalo to, že okrem poplatku za vodu, ktorý je 0,28 eur / m3 by mali všetci, ktorí sú napojení na kanalizáciu platiť ďalších 0,75 eur / m3 za stočné. Pri orientačnej spotrebe vody ca 130 m3 na rodinu by ročná platba predstavovala nie sumu 36 eur ako tomu bolo doposiaľ, ale 134 eur. Ak sa voda využíva aj na polievanie cena by bola ďaleko vyššia. Ak obec odpadové vody čistí je pochopiteľné, že je potrebné uhrádzať náklady avšak v našom prípade došlo k fatálnym zisteniam. Obec totižto väčšinu odpadových vôd vypúšťala priamo do potoka bez čistenia  - video nižšie. Po opakovanom upozornení stočné nezačali účtovať a dokonca veľmi rýchlo uviedli do prevádzky čističku. Pre videá klikni na obrázky nižšie.


14. Navrhoval som zverejňovať kompletné zápisnice zo zasadnutí zastupiteľstiev na stránke obce a zaviesť harmonogram zasadnutí

Doposiaľ boli zverejnené iba uznesenia V tomto smere sa zverejňovanie podarilo presadiť. Všetky zápisnice z tohto volebného obdobia sú zverejňované na stránke obce <klikni TU>. Každá väčšia samospráva má schválený harmonogram zasadnutí zastupiteľstiev. Pomáha to poslancom pri organizovaní svojho času a rovnako občanom ak sa chcú zastupiteľstiev zúčastniť. Dnes už máme schválený harmonogram na rok 2020

15. Presadil som verejné komisie s neobmedzeným počtom členov

Podujal som sa pripraviť rokovací poriadok, ktorý obec dovtedy schválený nemala. Umožnené mi to nebolo a návrh pripravil starosta. K návrhu som mal ako jediný poslanec viacero pripomienok. Ako zásadné som vnímal uvedenie neverejných komisií s obmedzeným počtom členov 5 pričom traja mali byť poslanci. V tomto smere sa podarilo presadiť verejné komisie s neobmedzovaním počtu členov. Považujem za správne umožniť ktorémukoľvek občanovi členstvo v komisií.

16. Zverejnil som informácie o zriadených komisiách a poslancoch

Termíny zasadnutí, program, zápisnice, poslanci, starosta. Chcel som, aby na obecnej stránke sa tieto informácie nachádzali. Doposiaľ informácie zverejňované nie sú. Preto som vytvoril priestor na obecnom blogu. Sprístupnil som informácie o všetkých zriadených komisiách v tomto volebnom období vrátane členov - pre zobrazenie <klikni TU>. Zverejnil som informácie o starostovi a poslancoch a to aj historicky v minulých volebných obdobiach. Pre zobrazenie <klikni TU>. Do budúcna by som chcel doplniť fotografie a kontaktné informácie

17. Začiatkom roka 2019 som navrhol zaviesť množstevný zber odpadu

Množstevný zber odpadu je jedným z mála spôsobov ako zabrániť navýšovaniu poplatkov za odpad v obci. Sumarizačné video, v ktorom je situácia vysvetlená po kliknutí na obrázok:


I keď sa verejnosť vyjadrila pozitívne návrh "neprešiel". 


O rok na to sa situácia zmenila a množstevný zber bol podporený. V súčasnosti na tom pracuje dobrovoľníčka z obce.

18. Navrhol som zaviesť bezplatnú aplikáciu "Lepšia obec" pre zadávanie rôznych podnetov 

Vďaka Lepšej Obci spravuje mesto alebo obec celý proces - prijíma požiadavky od občanov, rozdeľujete prácu kolegom a oddeleniam a bez problémov komunikujete aj s občanmi. Pre viac informácií <klikni TU> alebo odvysielaná reportáž <klikni TU>. Napriek tomu, že by to obec nestálo ani euro a dokonca aj na správu som sa ponúkol bezplatne myšlienka podporená nebola.


19. Upozornil som na pokus o nezákonný prenájom priestorov pre občianske združenie starostovej dcéry bez súťaže

Napriek tomu, že kontrolór nezákonnosť podporoval ako jediný poslanec som bol proti a upoyornil som na to.  Uznesenie starosta nakoniec nepodpísal. Hlasovalo sa na ďalšom zastupiteľstve znova už v súlade so zákonom avšak využitím, alebo "zneužitím" osobitného zreteľa. O nakladaní s majetkom je viacero článkov, ktoré sa dajú nájsť na obecnom blogu <klikni tu>

20. Upozornil som na vypracovanie marketingovej štúdie za 33 tis. eur, ktorú vypracovala firma poslanca M. Glevického

Poslanec M. Glevický prostredníctvom svojej firmy vypracúvava pre obec projekty za ktoré dostáva zaplatené. Vypracoval aj marketingovú štúdiu za 33 tis. eur na čo som upozornil. Celý článok <klikni TU>

21. Poukázal som na obchodovanie starostovej firmy s obcou

Považujem za neprijateľné, aby starosta prostredníctvom svojej firmy obchodoval s obcou. Nie je predsa možné, Aby manželka starostu (konateľka spoločnosti ktorú spolu so starostom vlastnili) generovala faktúry, ktoré schvaľuje a uhrádza starosta z verejných zdrojov. Kde končí zákon majú nastúpiť morálne hodnoty. Pre celý článok <klikni TU>

22. Upozornil som na množstvo nedostatkov v súvislosti so schváleným projektom dopravného značenia

Obec bez verejnosti a bez diskusie v minulosti schválila projekt dopravného značenia. Po osadení značiek sa prišlo na množstvo chýb od nesprávne navrhnutej jednosmerky až po chýbajúce zrkadlá, spomaľovače a iné. Trvalo to viac než rok pokiaľ došlo k náprave chýb. Oprava projektu stála ďalšie financie. Viac informácií <klikni TU>

23. Podporil som dobrovoľných hasičov v získaní dotácie na novú požiarnu striekačku

Niekoľko rokov sa hasiči neúspešne snažili získať dotáciu a novú výkonnejšiu striekačku. Podarilo sa to až v tomto volebnom období.

24. Navrhol som osadenie odpadkových košov na psie exkrementy hlavne v oblasti bytoviek

Požiadavka obyvateľov doposiaľ nebola akceptovaná.

25. Upozornil som na nákup predraženého notebooku

26. Zverejnil som postup ako žiadať o obecný byt

Obec disponuje rádovo desiatkami nájomných bytov. Výstavba bytov je niečo, čo je v obci podporované. Transparentné prideľovanie bytov je mojou prioritou. Musia existovať jasné a rovnaké pravidlá pre každého. Celý postup prideľovania sa dá pozrieť po kliknutí TU

27. Začal som zverejňovať prideľovanie nájomných bytov a zoznamy žiadateľov vrátane bodového rebríčka

Doposiaľ to bolo tabu. Rozhodovalo zastupiteľstvo viacmenej za zatvorenými dverami. Ak sa niekto chcel dozvedieť prečo nezískal byt mal sa údajne obrátiť na úrad. Tam mu to "vysvetlili" ... verejnosť nemala informácie o tom kto a za akých podmienok získal nájomný byt. Mnohí pociťovali krivdu. Som za to, aby mal každý možnosť vidieť komu obec byt pridelila a za akých podmienok.

28. Dal som podnet na častejšie kosenie verejných plôch aj v častiach mimo centra obce

Obec nie je len centrálna časť. Údržba zelene je elementárnou povinnosťou na všetkých pozemkoch, ktoré obec vlastní. Zároveň som navrhoval, aby obec vyzývala na kosenie aj súkromníkov, ktorí získali pozemky za pár eur a čakajú na výhodný predaj bez toho, aby sa o nehnuteľnosti starali. Takto sa zaburiňujú plochy všade okolo

29. Dal som návrh na zasielanie SMS správ o zasadnutiach komisií a obecných zastupiteľstiev

Obec má vybudovaný SMS systém na zasielanie správ, ktorými informuje obyvateľov o rôznych udalostiach. Takto sa dá jednoducho pozývať verejnosť na zastupiteľstva aj na komisie. Zatiaľ sa návrh nestretol s pochopením.

30. Navrhol som riešenie odchytu líšok v obci

V okolí je množstvo líšok, ktoré chodia do príbytkov a robia neplechu. Dal som podnet na riešenie. Okrem toho som oslovil aj príslušné poľovnícke združenie, ktoré to nemalo ako prioritu. Obec zaslala listy no problém zatiaľ pretrváva. Z pozície poslanca žiaľ nemám kompetenciu situáciu ďalej riešiť.

31. Navrhol som, aby všetky zmluvy, objednávky a faktúry obce, obecných spoločností, školy a ZUŠ boli zverejňované na jednom prehľadnom portáli

Všetky inštitúcie, ktoré hospodária s verejnými zdrojmi majú zákonnú povinnosť zverejňovať zmluvy objednávky a faktúry. Zmluva, ktorá nie je zverejnená je neplatná. Zákon, ktorý takúto povinnosť ukladá bol prelomovým pre výkon verejnej kontroly. Nedefinuje však ako má zverejňovanie prebiehať.  Často sa stáva, že samosprávy z rôznymi úmyslami chcú povinnosť obísť prípadne čo najviac občanom skomplikovať prístup. Obec a umelecká škola dokumenty zverejňuje na prehľadom portáli v ktorom sa dá veľmi dobre vyhľadávať <klikni TU>. To sa nedá povedať o ostatných inštitúciách obce ako napríklad obecné firmy. Tie zverejňujú informácie na inom portáli <klikni TU>. Tu však niečo nájsť je naozaj umením (zámer?). Navrhoval som, aby všetky inštitúcie využívali jeden prehľadný portál. Uľahčilo by to prácu ekonómke, pracovníkom obecných inštitúcií a v neposlednom rade by prispeli k verejnej kontrole. Nebol však záujem to ďalej riešiť

32. Navrhol som zriadenie dozornej rady obecných spoločností a vymenovanie jej členov

Obecná spoločnosť Hrhovské služby, s. r. o. získava priame zákazky od obce bez súťaže. Ročne cez túto firmu "pretečie" viac než 300 tis. eur a to bez akejkoľvek kontroly. 



Táto spoločnosť nemá žiadny kontrolný orgán, nevykazuje dlhodobo zisk a odmieta poskytovať poslancom informácie o hospodárení. Konateľom je zároveň starosta a riaditeľom poslanec <personálne prepojenia v obci klikni TU>. V obecnej firme sa zvláštne nakladá s financiami a popri tom rastú súkromné nehnuteľnosti poniektorých predstaviteľov. Poslanci so zriadením dozornej rady nesúhlasili

33. Nesúhlasil som so zadlžovaním obce

Ako jediný poslanec som bol proti braniu úverov na investície, ktoré nie sú nevyhnutné. Úver vo výške 50 tis eur bol napriek tomu schválený.

34. Sprístupnil som obyvateľom chýbajúce strategické dokumenty obce (územný plán, zásady odmeňovania a iné)

Dokumenty sa dajú nájsť po kliknutí TU

35. Dal som podnet na vyčistenie okolia potoka v obývanej časti obce

Najskôr bolo množstvo dôvodov ako sa to "nedá". Rok na to začala obec okolie potoka čistiť. Som toho názoru, že aj keď obec nemá potok v správe nemá ho znečisťovať a ak prechádza cez územie obce má sa o okolie starať.

36. Dlhodobo poukazujem na nehospodárne a netransparentné nakladanie s majetkom obce či už pri predajoch, alebo nájmoch obecného majetku. 

V prípadoch prenájmov a predajov majú existovať pravidlá rovnaké pre každého. V dobrej samospráve má mať možnosť každý rovnako sa uchádzať o obecný majetok. Má existovať transparentná súťaž bez zvýhodňovania rodinných príslušníkov a známych. Viac v článku <klikni TU>

37. Vytvoril som priestor pre diskusiu, podnety a pripomienky občanov na facebooku

Vedenie obce túto aktivitu nepodporovalo a boli viaceré pokusy o deštrukciu. Názor bol ten, že verejná diskusia nemá existovať a ak má záujem ktokoľvek diskutovať má tak učiniť osobne na obecnom úrade. Neskôr po tomto vzore bola vytvorená obecná facebookva skupina :)

38. Pravidelne informujem o investičných zámeroch obce a ich stave

39. Informoval som o zámere ťažiť rašelinu v našej obci s poukázaním na prepojenia zástupcov obce

Celý článok a podrobnosti <klikni TU>

40. Upozornil som na spôsob vyradzovania hnuteľného majetku obce

Celý článok a podrobnosti <klikni TU>

41. Informoval som o spore obce v ktorom môže prísť o takmer všetky pozemky ktoré vlastní

Jedná sa o veľmi dôležitý spor. Obci hrozí, že príde o takmer všetky pozemky. V krátkosti protistrana tvrdí, že pozemky, ktoré obec získala (po grófovi) obci nepatria a nikdy nepatrili. Žiada o vrátenie. Spor sa vedie s obcou, obecnou firmou na ktorú poslanci v minulosti poprevádzali niektoré pozemky a aj so samotným už bývalým starostom V. Ledeckým, ktorý taktiež získal pozemky nevedno ako.

42. Upozornil som na spôsob zazmluvnenia advokátskej kancelárie Victória v spore s pozemkovým fondom

Jedná sa o rozsiahly spor, ktorý som popisoval na facebookovej stránke. Starosta odmietol poskytnúť informácie k advokátskej kancelárií, ktorú si následne zazmluvnil bez akejkoľvek diskusie. Kanceláriu prezentoval ako odborníkov v danej oblasti so skúsenosťami. Neskôr sa zistilo, že vznikla iba koncom roka 2017, V roku 2017 mala tržby 9500 eur, bola dlžníkom na poistnom podľa finstat takmer 3 tis. eur a podľa zistení z portálu "otvorené súdy" dovtedy riešila spolu cca 10 sporov.

A to nie je zďaleka úplne všetko. Informácie budem poskytovať aj naďalej



Komentáre