2. HRHOVSKÝ INFORMAČNÍK JANUÁR - MAREC 2021

Hrhovský informačník sa teší obľube. Prvé číslo zaujalo niekoľko stoviek ľudí, ktorí si ho prečítali. Informačník je zhrnutím udalostí, ktoré sa v obci udiali za posledné obdobie doplnený názorom poslanca obecného zastupiteľstva. 

Ako všetko tak aj táto iniciatíva si našla kritikov. Najväčším je samotná starostka, ktorá k prvému číslu informačníka natočila 25 minútové video, ktorým informačník a aj jeho tvorcu hejtuje. Kritika je prospešná pokiaľ je konštruktívna a s argumentami. V 25 minútovom výstupe nebolo spomenuté žiadne pozitívum a argumenty chýbali. Kompletné vyjadrenie ku kritike sa dá prečítať na konci tohto článku. 

1. Na odvoz odpadu už nezabudneš! Separovanie odpadu so sebou prináša rôzne zbery. V súčasnosti máme v obci 5 druhov zberu (Komunál, sklo, papier, plast+kov+VKM, BIO odpad). Každý typ sa odváža v inom termíne. Ako na odvoz nezabudnúť? Viacerí používajú papierový kalendár, ktorý obec vhadzuje do schránky spravidla koncom roka na nasledujúce obdobie. Ja som si napríklad zvykol raz ročne odvozy uložiť v kalendári v mobilnom telefóne s pripomienkou ráno v daný deň. To však bolo pracné. Obec v tomto roku zaviedla super pomôcku vo forme mobilnej aplikácie na informovanie obyvateľov. Stačí nainštalovať, vybrať obec, termín a čas pripomínania a na odvoz odpadu už nezabudneš. Je to jednoduché. Pre nainštalovanie stačí v mobile <kliknúť na tento odkaz> a následne postupovať podľa obrázka nižšie.


2. Zakúpenie gravírovacieho stroja. Obecná firma Hrhovské služby, s. r. o. dostala dotáciu od ministerstva investícií vo výške 15 300 eur a z toho 9 990 eur na zakúpenie gravírovacieho stroja (celá zmluva po kliknutí TU). To je dobrá správa! Obecná firma má hľadať príležitosti pre zamestnanosť a poskytovanie služieb pre ľudí. Na tento účel má slúžiť sociálne podnikanie a takto je to správne.
Za gravírovací stroj (AEON MIRA 5) Z. Kučerová ako konateľka obecnej firmy zaplatila 8 975 eur. Jedná sa o prevedenie stroja od výrobcu AEON najnižšej rady

Boli aj iné možnosti?

Za cenu 10 tis. eur čo bol v podstate limit dotácie bol zakúpený stroj rady MIRA 5 osadený kovovou trubicou s výkonom 30W. V tejto cenovej kategórií bolo možné zakúpiť aj vyššiu radu stroja napríklad AEON NOVA 10, ktorý by bol osadený sklenenou trubicou avšak výkonovej rady 100W.
Pozn. Sklenená trubica má životnosť ca 6000 hodín oproti kovovej (ca 20 tis hodín). Cena náhradnej sklenenej trubice je ca 500 eur pričom cena kovovej ca 2500 eur. Kvalita gravírovania oboch typov trubíc je podľa zistení porovnateľná.

  • Veľkou prednosťou modelu NOVA 10 je takmer ! 5 krát väčší pracovný stôl 100x70 cm oproti MIRA 5 (50x30 cm). To znamená, že v prípade stroja NOVA 10 viete gravírovať omnoho väčšie kusy.
  • Ďalšou prednosťou modelu NOVA 10 je viac než tri krát výkonnejšia trubica 100W oproti zakúpenej 30W. To je nespornou výhodou hlavne pri vyrezávaní. Zatiaľ čo 30W trubica po overení zvládne s ťažkosťou niekoľko milimetrové materiály 100 W trubica si poradí aj s viac než centimetrovým materiálom (nižšie video vyrezávania v prípade modelu NOVA 10)
  • Model NOVA 10 má dva krát väčší zdvih. 20 cm oproti 10 cm. To znamená, že viete gravírovať a vyrezávať väčšie (hrubšie) predmety.
Hoci kovová trubica má vyššiu životnosť po zohľadnení vyššie uvedeného by som sa osobne za rovnakú cenu priklonil k inému modelu (napríklad NOVA 10), nakoľko by ponúkol omnoho väčšie využitie. 
    To je ako keby ste sa rozhodovali medzi dvojmiestnym športiakom a rodinným autom. Športiak je síce fajn a aj bude dobre slúžiť ale napríklad štvorčlennú rodinu na dovolenku neodvezie. Pri príprave technickej špecifikácie na zakúpenie stroja neprebehla žiadna diskusia na komisiách ani na zastupiteľstve a v podstate nemal nikto z poslancov ani z členov komisií možnosť názor vyjadriť. Tak by to prebiehať nemalo. Aký by bol problém technickú špecifikáciu zaslať členom komisie, alebo poslancom na pripomienkovanie? Nepoučili sme sa ani po tom čo pred nedávnom Z. Kučerová odpredala v minulosti zakúpený stroj - brúsku pílových kotúčov po pár rokoch za polovičnú cenu z dôvodu, že údajne nebol využívaný (celý článok po kliknutí TU). I keď sa jedná o prostriedky z dotácií nemali by sme s nimi nakladať ľahkovážne.

3. Zberné nádoby na odevy, obuv, hračky a textil. Obec zaviedla zberné nádoby aj na tento druh "odpadu". Ak neviete čo s týmto typom odpadu máte buď možnosť darovať niekomu kto to ešte môže využiť (takto to robíme my), alebo hodiť do takto pripravených nádob. Nádoby sa nachádzajú v centre obce pred pálenicou

4. V marci sa prideľovali byty. Postupovalo sa už podľa nových pravidiel kedy byty prideľuje komisia na základe rebríčka a schvaľuje zastupiteľstvo.  Článok o tom ako je treba postupovať pri podávaní žiadosti si môžete prečítať tu

Zápisnica s bodovacím rebríčkom zo zasadnutia komisie sa dá pozrieť po kliknutí na <TENTO odkaz>. V rámci posudzovania sa hodnotili aj príjmy žiadateľov pričom v záväznom nariadení obce sa o hodnotení príjmov nepíše (uvádza sa iba to, že sa predkladajú) a nebolo to diskutované ani pri príprave VZN. Novo postavené byty boli pridelené týmto žiadateľom:

5. Opravená lávka. V obci mame úžasnú pamiatku a to historický most, ktorý bol postavený v prvej polovici 19. storočia. Už na pohľad je pôsobivý. Zaujímavý je v tom, že v období kedy bol postavený sa zvykli stavať drevené mosty. Tento bol postavený na zaťaženie maximálne konskými povozmi pričom dodnes slúži ako hlavný prístup do obce a prechádzajú po ňom rôzne ťažké mechanizmy.  Ľudia, ktorí idú okolo Hrhova sa často zastavia a vyfotia. 

Pri tomto moste bola v minulosti postavená lávka cez potok, ktorú využívali hlavne deti ako prístup do školy. Tá bola drevená a veľmi dobre most dotvárala. Keďže čas a vandali lávku poškodili bolo potrebné ju opraviť. Spôsob nebol komunikovaný s poslancami ani na komisii výstavby čo je škoda. Oprava lávky bola zrealizovaná jej kompletnou výmenou za betónovú. Na výmenu lávky nebola spracovaná projektová dokumentácia, nebolo vydané stavebné povolenie ani ohlásenie drobnej stavby. Takýto zásah kedy došlo ku kompletnej výmene so zmenou technického riešenia úrad nazval údržbou. Opravu previedla obecná firma. Most bude plniť účel o tom niet žiadnych pochýb. Oprava bola nevyhnutná. Otázkou zostáva či to nemohlo dopadnúť troška ináč. Či technické riešenie nemohla prediskutovať aj komisia výstavby prípadne poslanci a či aj pri takomto vizuálnom dojme si naďalej prídu priestor vyfotiť okoloidúci ... ?


6. Úprava osvetlenia v okolí cesty č. 18. Prístup na autobusové zastávky je nebezpečný hlavne v zimných mesiacoch keď sa skoro stmieva. Je len otázkou času kedy kombinácia áut jazdiacich vyššou rýchlosťou, nevyhovujúcej intenzity osvetlenia cesty, absencie chodníkov a osvetlených prechodov pre chodcov spôsobí tragédiu aj v našej obci. Takýchto prípadov na podobných úsekoch ciest je na Slovensku viacero. Napríklad v Smižanoch len v roku 2019 došlo na podobnom úseku k dvom nehodám. Obec operatívne zareagovala a upravila osvetlenie.


Ďalším príkladom je obec Čečejovce kde reflektujú na nehody úpravami osvetlenia.

Prístup na autobusové zastávky v našej obci je vysoko rizikový ! Chýbajú akékoľvek chodníky, intenzita osvetlenia nevyhovuje súčasným normám a absentuje osvetlenie prechodov pre chodcov! Chodníky v našom prípade takmer nie je nemožné vybudovať kvôli priestoru. Ostatné opatrenia sa však spraviť dajú. Nevyžaduje to ani veľké náklady. Po dvoch rokoch sa podarilo presadiť aspoň merače rýchlosti, ktoré určite pozitívne vplývajú na bezpečnosť. Rovnaké dva roky je snahou presadiť aj úpravu osvetlenia. Neúspešne. Na januárovom zastupiteľstve som podal poslanecký návrh, ktorý nebol schválený podobne ako väčšina podávaných návrhov. Záznam zo zastupiteľstva sa dá pozrieť tu. Kontrolórka D. Rusnáčiková hoci na to nemá kompetenciu sa dokonca snažila odradiť poslancov svojimi komentármi čo je zarážajúce. Určite sa nedá zamedziť každej nehode no môžeme spraviť všetko pre to, aby riziko bolo čo najnižšie. Snáď sa nám nehody budú vyhýbať. 

7. Odkúpenie kaštieľa. Od júna 2020 obec intenzívne pracuje na možnosti odkúpenia kaštieľa. Cena je stanovená ako 10 % z ceny znaleckého posudku, t. j. 259 tis eur. Táto pamiatka by mala patriť obci. Využitie si určite nájde. Cena vzhľadom na veľkosť nehnuteľnosti je úplne minimálna. V tomto smere je v zastupiteľstve zhoda a odkúpenie bude schválené.

8. Online zasadnutia obecného zastupiteľstva. V čase pandémie sa v množstve samospráv využíva online zasadnutie zastupiteľstva. Táto forma prináša viacero výhod. Mimo karantény v súvislosti s COVID 19 napríklad účasť poslancov aj v prípade mimoriadnych zasadnutí kedy nie všetci poslanci môžu prísť osobne najmä keď termíny nie sú komunikované vopred. Online začala zasadať aj vláda so 150-timi poslancami.
Podľa môjho názoru online forma zasadnutí by mala byť ponechaná aj po pandémií. Je to jednoduchý a moderný spôsob ako zasadať. Na úrade som sa však s pochopením nestretol. Obec sa vyjadrila, že nemá technické vybavenie na takýto typ zasadnutia. Takéto tvrdenie nemožno považovať za pravdivé. Totižto na online zasadnutie je potrebný mobilný telefón, ktorý asi každý má, alebo si ho vie zabezpečiť (prípadne notebook) a voľne dostupná aplikácia. Obec v minulosti zakúpila špičkový notebook aj mobilný telefón apple za stovky eur. Nie je preto známe aké technické vybavenie chýba. 

9. Vodozádržné opatrenia. Absentujúca dažďová kanalizácia spôsobuje problémy v obci počas výdatných dažďov. Problém na ulici Pisarovská kedy vytopilo niekoľko pozemkov sa opakoval. Značne tomu dopomohli novopostavené bytové domy v hornej severnej časti ulice, ktoré z plochy striech zvádzali dažďovú vodu na terén a tá tiekla dole kopcom kde vytopila pozemky. Obec operatívne prekopala cestu a zviedla vodu do najbližšieho potoka. 
Pri bytovkách v juhovýchodnej časti ulice opakovane vzniká veľké jazero. Túto situáciu má koncepčne vyriešiť projekt vodozadržných opatrení, ktorý dala obec spracovať. 


Jedná sa o opatrenia, ktoré kombinujú akumulačné nádrže, dažďové záhrady a vsakovacie nádrže. Celá projektová dokumentácia sa dá pozrieť / stiahnúť po kliknutí na <tento odkaz>



Cena tohto opatrenia je rozpočtovaná projektantom na sumu 40 tis eur (projektová dokumentácia stála 3 800 eur)

10. Vyhodnotenie obchodnej súťaže na prenájom kuchyne. Obec vo februári 2021 vyhlásila obchodnú súťaž ne prenájom kuchyne (podrobnosti sú uvedené v článku po kliknutí TU). Na marcovom zasadnutí zastupiteľstva prebehlo otváranie obálok. Zo zápisnice (video záznam z tohto bodu chýba) vyplýva, že záujem prejavil jediný záujemca, ktorý zároveň splnil podmienky a uspel. 

11. V obci bola píla. V čase keď ešte bola prevádzkovaná som dostal viacero podnetov na preverenie akým spôsobom funguje a kto na tom profituje. Vzhľadom na časové možnosti to trvalo dlhšie. Zistenia je možné prečítať v samostatnom článku <po kliknutí TU>

12. Poslanecké návrhy. Na januárovom zastupiteľstve som okrem návrhu na úpravu verejného osvetlenia v okolí hlavnej cesty podal ďalšie dva návrhy. Druhý sa týkal koncepčného riešenia športového areálu. Následne som vo februári spracoval úvahu akým smerom by sa mohol športový areál, amfiteáter, ihriská a iné plochy uberať. Dá sa prečítať v samostatnom článku po kliknutí TU.

Tretí návrh sa týkal chodníkov v obci. Všetko sú to témy, ktoré verejnosť opakovane žiada riešiť. S pochopením sa nestretol ani jeden z návrhov. 
Pozn.: Poslanecké návrhy, ktoré dlhodobo podávam sú spravidla zamietané a to aj bez akýchkoľvek argumentov. 

Vyjadrenie k hejtérskemu videu starostky k Hrhovskému informačníku

Starostka Z. Kučerová natočila k prvému vydaniu Hrhovského informačníka, ktorý bol uverejnený začiatkom januára 2021 video v ktorom sa snažila spochybniť úplne všetko miestami aj existenciu vesmíru :). Napriek tomu, že obecný blog ponúka aj možnosť nahlásiť prípadné chyby prostredníctvom kontaktného formulára dodnes žiadny podnet zaslaný nebol.

Starostka využila inú formu a to formu verejného hejtu. Vo videu nebola uvedená ani jedna pozitívna vec. Zuzana Kučerová sa od začiatku tohto volebného obdobia snaží obhájiť vážne prešľapy a pochybenia vedenia obce svojským spôsobom - hejtovaním a klamaním bez akéhokoľvek podkladu. Hejtu nie je treba venovať veľkú pozrornosť no je vhodné sa ohradiť a veci vysvetliť. V tomto prípade spomenúť stačí 3 zásadné veci:

1. Z. Kučerová obhajovala najvyšší výdavok obce - chod obecného úradu za 20 tis eur mesačne v roku 2021 a to tým, že údajne už došlo k poníženiu položky v roku 2021 z dôvodu úspor úradu v súvislosti s pandemickou situáciou. Konkrétne úspory však nepomenovala. K poníženiu došlo to je pravda a vidieť to aj v rozpočte no nie je tomu tak z dôvodu úspor, ale hlavne z dôvodu že v roku 2021 v porovnaní s rokom 2020 nebudeme platiť: 

Na otázku o konkrétnych úsporách z dôvodu pandémie na jednom zo zastupiteľstiev zástupcovia obce odpovedali veľmi váhavo s tým, že "nenakúpili kancelárske potreby". Úsporu vyčísliť nevedeli, "škrtať" sa malo v Základnej umeleckej škole na požiadavku starostky. V úrade sa s opatreniami nepredpokladalo lebo údajne "sa robí". 
Jednoznačne zastávam názor, že úrad v obci nášho rozmeru sa dá "uriadiť" za podstatne nižšiu cenu. Bývalý starosta prezentoval, že na úrade pracuje 2,5 pracovníka. Mojím heslom je "Menej úradu a byrokracie a viac služieb pre ľudí". Verejným tlakom na znižovanie nákladov bude snaha vykonávať činnosti efektívnejšie. Za ušetrené vybudujme radšej ihrisko pre deti. V tomto článku si môžete prečítať o piatich nevyhnutných zmenách ku ktorým musí dôjsť. Medzi nimi je aj návrh na optimalizáciu výdavkov obecného úradu <článok sa zobrazí po kliknutí TU>.

2. Z. Kučerová obhajovala výmenu kotla po 5 rokoch v priestoroch pálenice s tým, že je to kvôli deťom a dôchodcom, ktorým je tam zima. Áno, to že je zima je potrebné riešiť. Avšak problémom nebude to, že sa vykuruje drevom nie? Množstvo nehnuteľností je vykurovaných drevom a nedá sa povedať, aby mali zimu. Vykurovanie drevom je nakoniec najlacnejšou alternatívou. Asi nikto si doma nevymení funkčný kotol po tak krátkom čase !? Ak máme hospodáriť efektívne nemali by sme takto konať. Ak už v minulosti takéto rozhodnutie bolo (za projekt dostal zaplatené poslanec M. Glevický a ostatní poslanci odsúhlasili) mali by sme to ponechať a vyriešiť prikladanie a palivo - dá sa to.

3. Troška zamrzí keď starostka nevidela za posledné 2 roky poslanecké návrhy pričom na zastupiteľstvách prítomná bola a tvrdí, že poslanec D. Bokšanský návrhy nepodával. Pravda je taká, že za 2 roky som podal viac poslaneckých návrhov ako všetci poslanci dokopy za posledných 10 rokov. Všetky zasadnutia zastupiteľstiev v tomto volebnom období sú nahrávané a dajú sa pozrieť tu. Pravdou však je, že iba malá časť návrhov bola odsúhlasená. Niektoré zámery boli ihneď "zmietnuté" zo stola bez diskusie, iné s tým, že majú ísť najprv do komisie. V komisií to poslanci "štandardne" neodsúhlasili preto nebol poslanecký návrh ani na zastupiteľstve. Takto to bolo aj v prípade odpadovej politiky. Koniec koncov dobrý príklad je uvedený vyššie v tomto článku. Súčasní poslanci majú totižto taktiku "boja" nič opozícií neodsúhlasiť. Poslanec M. Glevický sa tým dokonca po obci chváli "Ak niečo chcete, aby bolo odsúhlasené príďte za mnou ja to vybavím". Tak to má byť?

Komentáre