1. HRHOVSKÝ INFORMAČNÍK NOVEMBER - DECEMBER 2020

V období november až december 2020 sa konali dve zasadnutia zastupiteľstva a to 19. 11. 2020 a 14. 12. 2020. Pred zasadnutím zastupiteľstiev zasadali aj niektoré komisie. Z diania v obci vyberám témy, ktoré považujem za zásadné.

1. Úprava rozpočtu na rok 2020 

  • Navýšili sa výdavky na zakúpenie dvoch meračov rýchlosti vo výške 4200 eur, ktoré majú byť osadené pri hlavnej ceste. Na nebezpečný prístup k autobusovým zastávkam upozorňujem 2 roky a merač rýchlosti nebol v minulosti podporený ani starostom a ani poslancami. Teraz sa majú osadiť rovno dva. Jeden bude financovaný z dotácie Allianz a ten druhý má zaplatiť obec. Navrhoval som, aby sme na začiatok osadili jeden a ak sa osvedčí zakúpili by sme ďalší - možno by nám to tiež pomohol niekto zafinancovať. Myšlienka nebola podporená a majú sa osadiť dva merače. Jeden už je osadený. Koniec koncov lepšie dva ako ani jeden :). Zostáva nám osvetliť hlavnú cestu a prechody pre chodcov. Takým spôsobom prispejeme k zvýšeniu bezpečnosti.
  • Navýšili sa výdavky na prípravu rozšírenia ČOV (II. etapa) o 4500 eur. Čističky sú v obci problém - splašky obec roky vypúšťa nezákonne do potoka, ktorý týmto konaním úplne vymrel. Dlhoroční poslanci so starostom toto popierali. Situáciu riešiť ich doslova prinútila obecná medializácia po tom čo sa pokúsili o účtovanie stočného a opakované poukazovanie na to, čo bolo roky zanedbávané (nižšie video). V súčasnosti je čistička na Gen. Svobodu opravená (oprava v R2019). Pre zmenu čistička na Pisarovskej je mimo prevádzku - splašky sú vypúšťané do potoka. Takto čističku navrhli a postavili že dochádza opakovane k problémom. Takisto sú splašky vypúšťané do potoka v okolí historického mosta a aj v parku kaštieľa.
 
  • Navýšili sa výdavky o 12 tis. eur z dôvodu potreby vykonať tzv. prieskum vodarenských zdrojov. Celá dôvodová správa sa dá prečítať TU
  • Navýšili sa výdavky o 2000 eur v oblasti umeleckej školy - zakúpenie plynového kotla.

2. Prenájom kuchyne v kultúrnom dome

Zastupiteľstvo sa v novembri zaoberalo žiadosťou P. Dzurňákovej - CATERING, ktorá požiadala o prenájom kuchyne v kultúrnom dome za účelom cateringových služieb na prípravu studených a teplých pokrmov (časť záznamu TU)
Keďže chýbali informácie o tom akým spôsobom by bola riešená prevádzka a prípadné obmedzenia bolo dohodnuté, že sa tým bude zaoberať podrobne príslušná komisia na ďalšom jej zasadnutí. Na zasadnutie komisie, ktoré sa konalo 10.12.2020 o 17,00 boli podklady zaslané v ten istý deň cca o 14 tej. 
Pozn. Na zasielanie podkladov aspoň v týždňovom predstihu upozorňujem viac než rok. Žiaľ situácia sa nezlepšuje skôr zhoršuje. Množstvo podkladov, ktoré boli doručené nebolo možné preštudovať a členovia komisie boli nepripravení. 
Na komisiu a na zastupiteľstvo bol doručený už spracovaný podklad pre vyhlásenie verejnej obchodnej súťaže na prenájom (návrh súťaže a podmienok sa dá pozrieť po kliknutí TU). Po rýchlom preštudovaní zmluvy som si všimol hrubé chyby ako napríklad: 
  • V zmluve chýbal depozit. Kto dá do prenájmu napríklad svoj byt bez toho, aby bol zmluvne dohodnutý depozit na krytie prípadných škôd alebo neplatenia? 
  • Mala byť dohodnutá minimálna cena. Požiadavka starostky na komisií: "navrhnite minimálnu cenu". Bez podkladov, ktoré chýbali ako napríklad hodnota kuchyne, hodnota zariadenia to malo byť akýmsi "buchnutím sa po bruchu". 
  • V zmluve chýbal režim v akom bude prebiehať prevádzka. Totižto sála kultúrneho domu sa v súčasnosti prenajíma spolu s kuchyňou na rôzne akcie, svadby, plesy a pod. Ak bude kuchyňa trvale prenajatá je potrebné uvažovať s tým, že nebude súčasťou prenájmov sály kult. domu. Ten, kto si prenájme sálu nebude môcť využívať kuchyňu. 
  • Asi najzávažnejším nedostatkom bol zámer vyhlásiť súťaž s tým, že zmluvu má pripraviť budúci nájomca a vo vyhlásení bol iba vzor. Osobne som sa s takým niečím ešte nestretol. Predstavte si, že chcete prenajať byt no zmluvu necháte pripraviť tomu komu budete prenajímať. Jednoducho absurdné v súkromnej sfére nie to ešte na úrovni obce, ktorá si platí právnika.
Takto narýchlo a s takými chybami spracovať a schváliť prenájom majetku obce? Našťastie sa to podarilo zvrátiť a "odložiť". 
Ako prvý som som za to, aby sa kuchyňa prenajala pokiaľ nemá v priebehu roka plné využitie avšak s tým, že to bude pre obec a ľudí v obci výhodné. Žiadny prenájom by nemal byť pre obec stratový. Spravil som obhliadku kuchyne, ktorú som dovtedy nevidel (Zuzana Kučerová bola ochotná a sprístupnila priestor), následne som pripomienkoval zámer prenájmu. Tu je pár fotiek kuchyne, ktorá má byť predmetom prenájmu.


3. Pravidlá pre prideľovanie obecných bytov

Záleží mi na tom, aby obecné byty boli prideľované transparentne a podľa vopred známych pravidiel.  To sa snažím presadiť asi 2 roky. Som toho názoru, že poslanci majú nastaviť pravidlá nie prideľovať byty podľa sympatií. Súčasný postup prideľovania je popísaný TU. Pravidlá ani jednotlivé body nie sú jednoznačné a navyše nie sú záväzné žiadnym záväzným nariadením - byty nakoniec prideľuje zastupiteľstvo. V tejto téme sa posúvame avšak veľmi pomaly. Máme odsúhlasený upravený bodový rebríček na ktorom sme sa zhodli v rámci komisie už skôr. Deň pred zasadnutím decembrovej komisie nám bol zaslaný návrh VZN, ktorého prílohou bol aj tento rebríček. Zásadným problémom bolo to, že text VZN odporoval bodovaciemu rebríčku a niektoré znenia boli doslova nelogické. K zneniu VZN, ktoré má podľa môjho názoru množstvo zásadných chýb som zaslal pripomienky. VZN s pripomienkami sa dá pozrieť po kliknutí na TENTO odkaz. Zároveň som do VZN doplnil aj vzor ako by mohla vyzerať žiadosť o byt. Znenie VZN má byť predmetom ďalšieho zasadania komisie. Po jeho schválení by mali v obci existovať jasné pravidlá pre prideľovanie bytov.

4. Odpadová politika a poplatky

Téma odpadov je tu minimálne dva roky a takmer na každom zastupiteľstve sa jej v nejakej forme venujeme. 
V januári 2019 som túto tému otvoril na zastupiteľstve (časť záznamu TU). Po vzore niektorých krajín, niektorých samospráv na Slovensku ako aj po podnetoch od niektorých obyvateľov som prišiel s myšlienkou množstevného zberu s tým, že to pre obec zdarma pripravím a zastreším. Táto myšlienka žiaľ bola zhodená zo stola ako na zastupiteľstve tak aj na komisií a to napriek tomu, že aj v malom prieskume bol množstevný zber podporený verejnosťou.
V máji 2019 som o tom znova rozprával (tu sa dá pozrieť záznam). Alternatívou mala byť osveta, ktorá mala zabezpečiť vyšší podiel separovania v obci čo malo viesť k udržaniu výšky poplatkov za odpad. Tému si zobrala Zuzana Kučerová vtedy ako zástupca starostu obce. Čo sa udialo za rok? Z odstupom času možno konštatovať, že takmer nič. Zuzana Kučerová svoju domácu úlohu nesplnila. 
V decembri 2019 som na sociálnych sieťach publikoval k tejto téme príspevok:

=====================================================================
❓ ♻️ CO SME ZA CELY ROK 2019 SPRAVILI, ABY POPLATOK ZA ODPAD NEBOL PRE LUDI V NASEJ OBCI V ROKU 2020 OMNOHO VYSSI ❓❓❓
♦️ Na poslednom zastupitelstve som v diskusii o riziku navysovania cien za odpad v buducom roku znova rozpraval. Prisiel dokonca aj podnet od obcana. Na konci aj otazka starostu na poslancov co spravili ... Pozrite tu:
♦️ Temu separovania otvarame takmer na kazdom zastupitelstve. V januari 2019 bol k tomu cely bod v programe - bavili sme sa o tom 20 minut. Navrhoval som riesit poplatok sposobom "kolko produkujes tolko platis", aby kazdy bol motivovany separovat a mal s toho urcity benefit (separovany zber zdarma, za komunal zaplatis kolko vyprodukujes). Pozrite tu:
♦️ Zistoval som blizsie informacie o odpadoch a poplatkoch - tu je cely suhrn v troch minutach aj s popisanim rizik a toho co nas caka:
♦️ Informoval som o projektoch, ktore bezia v inych mestach a obciach a v zahranici
♦️ Chcel som, aby sme aj v nasej obci otvorili podobny projekt a navrhoval som sa podujat a zastresit to.
♦️ Zial vsetko marne. Argumentami bola tvorba ciernych skladok pri inom systeme a niektorym poslancom sa ako lepsie riesenie javilo spravit "osvetu", letaky a pod ... ze to musi stacit ... ved preco nie. Spravili to co slubili?
♦️ Mame zaver roka a zial musim konstatovat, ze sluby sa slubuju ... a ostalo len pri reciach niektorych poslancov ako zlepsime separovanie v obci.
Mozno z motyky vystreli a podiel vyseparovaneho odpadu bude za tento rok vyssi a poplatok zostane nezmeneny. Osobne tomu velmi neverim. To sa dozvieme zaciatkom buduceho roka.
=====================================================================
Prešiel už druhý rok a čo sa udialo? 
Na aprílovom zastupiteľstve 2020 došlo k obratu čo je pozitívne. Odznelo, že chceme množstevný zber zaviesť od 1.1.2021 a že chceme zvýhodniť tých, ktorí separujú a nechceme zvyšovať poplatky (vyjadrenie Z. Kučerovej a následne aj moje TU). Starostka následne zapojila do zavedenia množstevného zberu manželov Suchých, ktorí pre obec spracovali VZN o nakladaní s odpadmi a o poplatkoch za odpady. Všetko by bolo fajn i keď táto pomoc už nebude zadarmo pokiaľ by bol spôsob v štádiu prípravy komunikovaný minimálne na úrovni komisie. Nestalo sa. 
Na decembrovej komisií 2020 sme boli postavení pred hotovú vec - vypracované VZN o nakladaní s odpadmi a VZN s návrhom na zvýšenie poplatkov s tým, že množstevný zber nebude zavedený ani od roku 2021! Takže znova nesplnili to čo hovorili a to hneď 2x. Ani zavedený množstevný zber ani zachovanie poplatkov. Ako argument bolo použitý nedostatok času na zozbieranie dát z ktorých by sa dali stanoviť presnejšie pravidlá a poplatky. 

Od 1.1.2021 má dôjsť k týmto zmenám:
  • Odvoz komunálneho odpadu bude len v prípade ak bude umiestnený v smetnej nádobe, ktorá je označená QR kódom. Ak má niekto odpadu viac odvezené budú aj označené vrecia, ktoré sa budú dať zakúpiť na úrade za cenu 3 eur / vrece 
  • Plošné navýšenie poplatku za odpad o necelé 2 eurá na osobu
  • V prípade ak obyvateľ nepodpíše čestné prehlásenie o kompostovaní kuchynského odpadu bude platiť za odvoz odpadu dvojnásobok
Je veľmi dobré, že po dvoch rokoch sme začali situáciu riešiť a črtajú sa už aj pravidlá. Verím že aj komunikácia na úrovni komisie a zastupiteľstva bude lepšia a členovia budú dostávať informácie a budú sa môcť zapájať. Na to komisie predsa vznikli. S čím sa nedá súhlasiť je plošné navýšenie poplatku za odpad na čom má podiel viny hlavne úrad, ktorý bol nečinný. Preto som s týmto postupom nesúhlasil. Pokiaľ by obec za posledné 2 roky využila všetky možnosti a bola aktívna v tomto smere a aj napriek tomu by náklady na odpad boli vyššie dalo by sa s navýšením poplatku súhlasiť. V tomto prípade tomu tak nebolo. Môj návrh, aby poplatok za odpad zostal na úrovni tohto roka nebol poslancami schválený. Časť záznamu zastupiteľstva z 14.12.2020 k tomuto bodu <klikni TU>

5. Zásady hospodárenia s finančnými prostriedkami

V tomto bode sa jednalo o doplnenie zásad hospodárenia o participatívny rozpočet s ktorým chceme začať v roku 2021 a to je v poriadku. Participatívny rozpočet má zapojiť verejnosť do vybraných projektov obce. Na rok 2021 bola vyčlenená suma 3 tis eur. 
Ďalej v zásadach historicky poslanci odovzdali svoju kompetenciu za schváľovanie rozpočtu a to vo forme rozpočtových opatrení bez zastupiteľstva do výšky 10 tis. eur. Je to vysoká suma vzhľadom na veľkosť rozpočtu a veľkosť obce. Pre porovnanie zastupiteľstvo obce Jamník dalo starostovi kompetenciu do výšky 2 tis. eur, Harichovce 1700 eur, Hrabušice 0 eur, mesto Fiľakovo 3300 eur. Presuny a úprava rozpočtu je výhradnou kompetenciu  zastupiteľstva. Kompetenciou starostu je plnenie rozpočtu. Podal som návrh na zníženie tejto sumy na 2000 eur s povinnosťou informovať poslancov o vykonanom opatrení. Návrh poslanci neodsúhlasili. Celá časť záznamu s argumentáciou sa dá pozrieť <klikni TU>

6. Schválenie rozpočtu obce na nasledujúci rok 2021

Spravidla koncom roka poslanci schvaľujú rozpočet na nasledujúci rok. Je to najdôležitejší dokument obce aj keď sa to často zvykne bagatelizovať. Rozpočet má byť pred tým ako sa dostane do zastupiteľstva a predtým ako sa vôbec zverejní prerokovaný na finančnej komisií - to sa neudialo. Vraj nebol čas. Rozpočet sa nepreberal ani v decembri na komisií pred zasadnutím zastupiteľstva s tým, že sa má prejednať a podrobne vysvetliť priamo na zastupiteľstve. Žiaľ ako jediný poslanec som mal otázky.
  • Plynofikácia komunitného centra: podľa toho čo odznelo sa má pôvodná kotolňa na drevo, ktorá má 5-8 rokov vymeniť za kotolňu na plyn. Na začiatku bola debata o plynofikácií komunitného centra (tak je uvedené v rozpočte) <tu je záznam>. Ďalej v debate po otázkach sa to akosi prekrúcalo. Vysvitlo, že projekt v minulosti realizoval poslanec Milan Glevický údajne podľa požiadaviek bývalého starostu. Vraj už to nie je dobré a "vinný" je ten, ktorý tu už nie je a mam sa pýtať bývalého starostu <tu je záznam>. V žiadnom prípade sa s týmto nedá súhlasiť. Nikto z nás si predsa doma nemení kúrenie po piatich rokoch. Ak máme kúrenie na drevo a máme problém s tým kto bude "prikladať do pece" nech sa k peci postavia napríklad tí zodpovední poslanci, ktorí toto v minulosti schválili.
  • Odchodné starostu: I keď sa jedná o čerpanie v roku 2020 bolo to spomenuté a je zaujímavé, že sa poslanci o sume nechceli baviť <tu je záznam>. Suma takmer 18 tis. eur. Vraj je to zo zákona argumentoval poslanec M. Richtarčík. To je pravda. Čo však nepovedal je, že poslanci dlhodobo schvaľovali starostovi navýšenie platu takmer o maximálnu sumu ca o 60 % bez akéhokoľvek zdôvodnenia. Naposledy to bolo na sumu 3600 eur a návrh podala Zuzana Kučerová s tým, že "v obci sa robí". Výška platu starostu a navýšovanie poslancami od roku 2002 je uvedené v <tomto článku>. Odchodné sa vypláca podľa priemerného platu. To znamená, že poslanci za túto výšku nesú priamu zodpovednosť
  • Najväčším bežným výdavkom sú náklady na chod obecného úradu vo výške 230 tis. eur. Takmer 20 tis eur mesačne platíme na to, aby fungoval úrad, starosta, poslanci. Táto suma je enormná a malo by byť našim zámerom ju z roka na rok znižovať. Dal som návrh na zníženie položky z 230 tis na 220 tis <tu je záznam>. Ušetrené peniaze sa dajú použiť omnoho lepšie. Menej úradu a byrokracie a viac služieb pre ľudí. Budúcnosťou samospráv sú "štíhle" a efektívne úrady. V súčasnosti pri takýchto výdavkoch o tom nemôže byť ani reč. Dá sa to. Len je potrebné rozmýšľať moderne. Tu som písal o 5 zmenách ku ktorým musí dôjsť. Návrh poslancami nebol podporený.

7. Odkúpenie rodinného domu

Predmetom kúpy má byť rodinný dom, prísluchajúce stavby vrátane pozemkov v tomto rozsahu:
Cena 80 tis. eur má byť riešená formou bankového úveru. Účelom má byť zriadenie prechodu ku škole, vybudovanie parkoviska pre účely kultúrneho domu, zrekonštruovanie rodinného domu, ktorý má pre obec historický význam (v dome bola prvá škola) a zároveň v budúcnosti napríklad vybudovanie oddychovej zóny v kombinácií s ubytovaním. S myšlienkou prišla Z. Kučerová a tá bola poslancami podporená.

8. Schválenie plánu kontrolnej činnosti hl. kontrolóra na rok 2021

Tento bod nebol prerokovaný na finančnej komisií. Hlavný kontrolór už druhé zastupiteľstvo nebol prítomný - PN z dôvodu zlomenej ruky. To kontrolórke údajne zabránilo prísť (Pozn. Účasť kontrolóra nemohla byť realizovaná online formou?). Kontrolór  k dnešnému dňu zastupiteľstvu neposkytol ani správu z kontrolnej činnosti za rok 2020 čim naďalej porušuje zákon (písm. d), ods. 1. § 18f zákona o obecnom zriadení ). Na porušenia som upozorňoval už aj v minulosti TU. Poslanci, ktorým sa kontrolór "zodpovedá" podľa ich postoja s týmto nemajú žiadny problém.

9. Schválenie dozorných rád obecných spoločností

Táto téma nie je nová. Na zastupiteľstvo som s návrhom za posledné dva roky prichádzal opakovane. <Tu je záznam> z 5.8.2019 kedy sa starosta "pasoval" do pozície dozornej rady a takto všelijako "krútil" a zavádzal, aby dosiahol "svoje" v zastupiteľstve, ktoré tomu evidentne nerozumie ... Tu si je treba všimnúť ako hovorí o tom, že keď bude dozorná rada tak on sa vzdáva konateľstva. 
Následne som s návrhom prišiel 15.3.2020 <tu je záznam> kedy sa opakovane poslanci a starosta bránili dozornej rade.
Na zastupiteľstve 19.11.2020 som opätovne pri vymenovaní konateľa v spoločnosti Palkupo navrhoval zriadenie dozornej rady ?<tu je časť záznamu>. Starostka súhlasila, s tým, že si to prejdeme. Neudialo sa. Tento bod nebol prejednaný na finančnej komisií a mená boli starostkou doslova utajené čo bol doslova šok.

Zo zápisnice komisie financií

Mená členov sme sa dozvedeli až na zasadnutí decembrového zastupiteľstva <tu je záznam> kedy sme dozorné rady mali schváliť. Pozn. ... Že kompetencia konateľa - starostu ako to uvádzala Z. Kučerová? Veď to sa doslova vylučuje! Je to samozrejme nezmysel par excellence. Návrhy mohol podávať ktorýkoľvek poslanec a celé to schvaľuje zastupiteľstvo
Keďže návrh na zriadenie dozornej rady som opakovane za posledné dva roky podával s tým, že poukazujem na rôzne nakladanie s prostriedkami obce cez túto firmu navrhol som doplnenie seba za jedného z členov pre spoločnosť Hrhovské služby. To bolo odmietnuté. <Tu sa dá pozrieť časť záznamu>. Starostka, ktorá má viesť zastupiteľstvo a nie doň vstupovať si dovolila  podmieniť odsúhlasenie takéhoto návrhu tým, že v prípade odsúhlasenia odíde z pozície konateľa. Podobnosť s vyjadrením bývalého starostu <TU sa dá pozrieť> asi čisto náhodná :) ... a vraj je všetko v obecnej firme v absolútnom poriadku a nie je pravdou, že poniektorí si za obecné peniaze postavili domy. Ak je všetko v poriadku niet sa predsa čoho báť. 

10. Správa vodovodu Spišský Hrhov

Tento bod nebol prejednaný na príslušnej komisií. V zmluve boli vážne pochybenia. V podstate dodávateľ podľa tejto zmluvy by mohol obci faktúrovať vykonané práce bez akéhokoľvek predchádzajúceho odsúhlasenia na čo som upozornil a zároveň som zmluvu pripomienkoval. Zmluva s pripomienkami sa dá pozrieť TU

11. Harmonogram zastupiteľstiev na rok 2021

Prvý krát máme schválený harmonogram zastupiteľstiev na rok 2021 a tak to má byť. Tu sa dá pozrieť. Pozn. Na rok 2020 to bolo v zastupiteľstve iba "vzaté na vedomie" a predtým žiadny harmonogram neexistoval. V tomto sme sa posunuli a robíme to tak ako sa má.

12. Vodozádržné opatrenia

O vodozádržných opatreniach bola v minulosti všeobecná diskusia na komisií aj na zastupiteľstve. Komisia však nemala možnosť sa vyjadriť už ku konkrétnym opatreniam a to spracovanému projektu - starostka projekt neposkytla. Obec za projekt už zaplatila 3840 eur. Podľa tvrdení nebol čas poskytnúť informácie poslancom. Asi to nebude tak celkom pravda a niekto klame. Totižto 15. októbra bola vystavená faktúra na projektovú dokumentáciu. Od tohto termínu starostka nemohla poslancom ani komisií poskytnúť spracovaný projekt a predtým nemohol byť poskytnutý na pripomienkovanie? Na zastupiteľstve poslanci hlasovali za niečo čo ani nevideli.

13. Srdce na vrchnáky

V centre obce vyrástlo kovové srdce. Na čo je? Jedna sa o dobrú myšlienku hneď dva krát. Prvý krát preto, lebo sa podporuje separovanie aj takouto zaujímavou formou a druhý krát preto, lebo zber vrchnákov môže pomôcť tým, ktorí to potrebujú. Ako? Vrchnáky sú vyrobené z kvalitného tvrdého plastu, takže ide o drahšiu surovinu ako bežná plastová fľaša. V posledných rokoch sa rozmohlo zbieranie plastových vrchnákov, takže nekončia na skládke a v spaľovni, ale reálne aj pomáhajú. Čím viac škôl, firiem a organizácií sa zapojí do zbierania, tým lepšie. Plastové vrchnáčiky sa totiž neoplatia zbierať v malom, museli by ste nazbierať stovky, aby ste dostali pár desiatok centov. Pre predstavu 1 vrchnák má asi 2,5 gramu, 1 kilogram vrchnákov obsahuje cca 400 kusov a dostanete zaň asi 22 centov
za 100 kíl vrchnákov po 22 centov dostanete približne 22 eur za 1 tonu vrchnákov teda získate okolo 220 až 300 eur (závisí aj od rôznorodosti vrchnákov).

(Zdroj informácií o zbere vrchnákov: lepsiden.sk)




Komentáre