5 nevyhnutných zmien v Spišskom Hrhove ku ktorým musí dôjsť


Samosprávny život má svoje čaro. Rozhodovanie majú v rukách poslanci, ktorí svoj mandát získajú od ľudí. Obec sa dá viesť rôznymi spôsobmi o čom sa dá presvedčiť v stovkách samospráv po Slovensku. Dajú sa uplatňovať rôzne metódy od politikárčenia cez manipulácie verejnosti, ktorá často krát nevie ako veci fungujú až po rôzne vylučovanie oponentov. Na druhej strane sa dá obec viesť aj transparentne bez bočných úmyslov. Obec Spišský Hrhov prešla za posledné roky výrazným rozvojom vďaka pracovitému starostovi a množstvu finančných prostriedkov, ktoré do obce pritiekli. Spôsob akým sa veci diali však neveštil nič dobré. Po odstúpení starostu sa naskytuje priestor dať to do poriadku aj v oblasti transparentnosti. Transparentnosť a verejná kontrola sú dobrými a častokrát jedninými nástrojmi na zabránenie rôznych "úletov". Niekoľko návrhov na zmenu v obci Spišský Hrhov si môžete prečítať v tomto článku.

1. Transparentné výberové konania

O výberoch na pracovné pozície v obci, alebo v obecných spoločnostiach sa verejnosť sotva dozvedela. Len jednoducho pribudol niekto nový. Takto to nemá fungovať. O prácu pre obec má mať možnosť uchádzať sa každý. Transparentné výberové konania na pracovné pozície v obci a v obecných spoločnostiach sú nevyhnutné. Výbery napríklad za účasti výberových komisií. Jeden z príkladov ako to robí obec Spišský Štvrtok. Ak sa na stránke obce prihlásite na odber noviniek tie sú Vám zasielane e-mailom. 

Obec má mať vypracovaný organizačný poriadok. Takýto dokument určuje Štruktúru obecného úradu. Ak sa pracovné miesto uvoľní nasleduje výber. V Spišskom Hrhove organizačný poriadok nie je a počet zamestnancov preto nie je nijako stanovený a ani náklady nie je možné mať pod kontrolou. 

2. Optimalizácia nákladov

Náklady na chod obecného úradu tvoria najväčšiu položku rozpočtu obce. Za minulý rok (2019) to bolo viac než 280 tis. eur čo je takmer tretina celého rozpočtu obce na bežné výdavky. Priestor na šetrenie je obrovský. Ušetrené peniaze sa dajú následne použiť na rozvoj. 

Jeden príklad:
Obec má ekonóma, obecné firmy ďalšieho, základná škola ďalšieho a umelecká škola ďalšieho. Áno v tak malej obci. Niektorí sú na čiastočný úväzok. Zriadením centrálneho ekonomického útvaru so zjednotením systémov by bolo možné náklady optimalizovať. V súčasnosti sú používané rôzne ekonomické systémy a nejednotné povinné zverejňovanie. To neprispieva transparentnosti a iba pridáva na pracnosti. Služby ekonóma sa dajú ponúknuť za výhodných podmienok aj okolitým menším obciam. Podobným spôsobom sa dajú riešiť aj napríklad upratovacie služby. Zdieľané služby sú budúcnosť a pre malé obce to môže mať veľký prínos. 

3. Transparentný výber dodávateľov

Zákon definuje akým spôsobom sa majú zákazky obce zverejňovať a aké sú limity. Zákazky do výšky až 70 tisíc eur (tzv. zákazky s nízkou hodnotou) obec nemusí zverejňovať. Stačí uplatniť postup ako napr. prieskum trhu, katalóg, či e-mailom osloviť vybraných dodávateľov. Ak uchádzač nie je medzi oslovenými o zákazkách obce sa nijako nedozvie. Tak to je aj v obci Spišský Hrhov. Obec a obecné firmy nakupujú napríklad stavebný materiál vo väčšom množstve dá sa povedať od jedného dodávateľa pričom nie sú oslovované iné stavebniny, ktorých je v okolí viac. 

Pre obec dodávajú tovary a služby napríklad firmy poslanca M. Glevického a jeho známych, firma bývalého starostu V. Ledeckého, ktorú neskôr prepísal na svoju dcéru, alebo firma syna poslanca J. Semana (Lemes, s. r. o), ktorá dodávala stavebné rezivo niekoľko rokov v podstate ako "výhradný dodávateľ". Nie je jednoduché vyhodnotiť či tieto firmy dodali tovary a služby za najvýhodnejších podmienok pre obec no takýmto spôsobom to minimálne nezaváňa ničím dobrým. Zákazky sú prideľované netransparentne spriazneným firmám na čom obec prerába. 

Obec má vypracovanú smernicu o verejnom obstarávaní. V smernici môže okrem iného upraviť aj spôsob zadávania zákaziek s nízkou hodnotou. Dnes už existujú rôzne portály ako napríklad elektronické trhovisko (dá sa pozrieť po kliknutí TU). Portál využíva množstvo inštitúcií aj pre malé zákazky v desiatkách či stovkách eur. Takýmto spôsobom ponuku môže predložiť ktokoľvek. Obec transparentnými výbermi vie ušetriť tisíce eur ročne ! Prečo to nerobí?

4. Kontrola obecných spoločností

Obec Spišský Hrhov má založené dve obecné spoločnosti. Palkupo, s.r.oHrhovské služby, s. r. o., r. s. p.. Obecné spoločnosti majú svoj význam. Dokážu obci šetriť náklady a môžu fungovať samostatne. Spoločnosť Hrhovské služby, ktorej konateľom je starosta Mgr. Zuzana Kučerová realizuje prevažne stavebnú činnosť vo forme výstavby a rekonštrukcie a prevádzkuje predajňu Kredenc pri hlavnej ceste. Táto spoločnosť je zároveň registrovaným sociálnym podnikom. Spoločnosť Palkupo je menšou obecnou spoločnosťou v ktorej je konateľom pracovníčka obecného úradu Mgr. Lívia Vagnerová. Táto spoločnosť prevádzkuje pálenicu, kúpalisko a posilňovňu. Myšlienka obecných spoločností je dobrá pokiaľ sa nezneužije. 

Ako to na Slovensku býva ... bez kontroly sa verejné financie rýchlo "presúvajú" tam kde by sme ich neočakávali. Obec pri zadávaní zákaziek svojim firmám nemusí robiť žiadnu súťaž a môže zákazky zadávať priamo. Spoločnosti preto hospodária rovnako s verejnými zdrojmi ako obec avšak už bez kontroly. Výber dodávateľov v obecných firmách v Spišskom Hrhove funguje identický ako v prípade obce - netransparentne. Obecné spoločnosti nemajú zriadenú dozornú radu, ktorá by mohla chod týchto firiem kontrolovať. 

Je tu ešte hlavný kontrolór, od ktorého zodpovednú kontrolu sotva možno očakávať. Doterajšie skúsenosti sú popísané v tomto článku <klikni TU>. Kontrolór sa do kontroly obecných firiem "nehrnie". Kto vie prečo? Záujem poslancov na kontrole nie je. Doposiaľ obec odmietala poskytovať akékoľvek informácie o hospodárení týchto spoločností čo sa zmenilo po niekoľkých upozorneniach prokurátora. 

Hospodárenie spoločností je minimálne zaujímavé. Napríklad cez spoločnosť spoločnosti Palkupo za rok 2019 pretieklo 23 239 eur. Spoločnosť dostala dotácie na pracovné miesta vo výške 16 190 eur pričom zisk, ktorý by mal putovať naspäť do obce bol iba 321 eur. Zaujímavejšie to je v prípade spol. Hrhovské služby kde za rok 2019 prešlo firmou 334 tis. eur, na pracovné miesta získali dotácie vo výške 40 tis eur a konečný zisk bol 4 eur. Spol. Hrhovské služby ma v účtovných závierkach nerozdelený zisk z minulých rokov vo výške ca 50 tis. eur. Už asi rok je snaha opozičného poslanca dopátrať sa kde sa tieto peniaze nachádzajú. Každá odpoveď obce je iná, alebo vyhýbavá. Na účte peniaze nie sú. Ak sa dobrá myšlienka zneužije bez kontroly to môže dopadnúť všelijako. 


5. Etický kódex

Poslanec už z princípu nemá zastávať žiadnu inú funkciu v obci a už vonkoncom nie ako dodávateľ tovarov a služieb pre obec alebo ako zamestnanec, ktorého šéfom je samotný starosta. Takáto chobotnica roky v obci fungovala.


V poslednom období odstúpil starosta Vladimír Ledecký a štefetu po ňom prevzala Z. Kučerová (viac v článku po kliknutí tu). Poslanci P. Bosák a J. Seman sú zároveň zamestnancami obecnej spoločnosti v ktorej je konateľom starosta. Ako môžu hlasovať na zastupiteľstvách, ktoré vedie ich šéf? Viac aj o hlasovaní v celom článku po kliknutí tu

Funkciu zamestnanca obecného úradu s funkciou poslanca zákon vylučuje. Zákon však nemyslel na kombináciu v obecných spoločnostiach, kde to možné už je. Poslanec M. Glevický prostredníctvom svojej firmy získava netransparentným spôsobom zákazky obce. Ako môže poslanec realizovať obecné zákazky, ktoré si v podstate sám so svojimi kamarátmi - poslancami schvaľuje? Na realizáciu obecných zákaziek nie je poslanecká stolička nevyhnutná. 

Poslanci nech buď pracujú pre obec ako poslanci, alebo ako zamestnanci a dodávatelia. Oboje nie je zlúčiteľné. Toto by malo byť riešené v etickom kódexe.

Komentáre